Suplementi za povećanje koncentracije i pamćenja

Često dobijam pitanja od srednjoškolaca i studenata koji je preparat najbolji za povećanje koncentracije i pamćenja, pa sam shodno tome uoči junskog roka odlučila da podelim sa vama par redova baš na tu temu.

Problemi sa koncentracijom i pamćenjem su mučili svakog srednjoškolca i studenta bar jednom u životu, pa tako i mene. Nekako baš onda kada sam trebala zagrejati stolicu na najjače, nije mi se dalo.. E tada kreće primena raznih tehnika za prevazilaženje istog problema. Koliko sam baš tada kao student farmacije maštala da pronađem onu pametnu pilulu ili bar levak kojim ću sipati svo ono neophodno znanje u glavu. Danas kao profesor u srednoj stručnoj školi trudim se da nekim novim „mučenicima“ odgonetnem misteriju da li neki suplementi stvarno mogu pomoći našoj memoriji, pa ću tako danas posvetiti ove redove samo onim suplementima koji se danas za tu namenu najčešće koriste.

smiling student girl reading books at home

Prvo za šta će se uhvatiti većina vas koja pokušava da reši problem magičnom pilulom je zasigurno Ginko biloba. Lekovi i suplementi na bazi ove biljke se promovišu u zdravstvu već više decenija. Naime njihova osnovana primena je u poboljšavanju mentalne funkcije u starosti, narušene traumom. Međutim kliničke studije pokazuju da upotreba Ginko bilobe nije efikasna ukoliko nije u pitanju vaskularna demencija. Prostim rečima preparati na bazi ove biljke ne pomažu ako su krvni sudovi zdravi, tako da se studentima ne preporučuje njihova upotreba. Ukoliko pri tome dodamo da se preparati na bazi ginka ne preporučuju osobama mlađim od 18 godina, srednjoškolci ih svakako ne bi smeli uzimati.

Pored biljaka i veliki broj hranljivih materija se koristi za poboljšanje memorije. U tom kontekstu se često spominju omega-3 masne kiseline, vitamini B, C i E..

Omega-3 masne kiseline koje sam pre par nedelja spominjala u tekstu o razlici između kril i ribljeg ulja, smatraju se vrlo važnim u razvoju mozga deteta. Naime nedostatak linolenske kiseline, prekursora EPA i DHA dovodi do smanjenja pažnje i sniženja kognitivnih funkcija. Dodam li tome da je DHA neophodna za normalnu funkciju rodopsina u retini jasno vam je da riba obavezna na tanjiru u vreme sistematizacije gradiva u srednjim školama ili u vreme ispitnih rokova na fakultetima.

Vitamini se takođe često pominju kao pomoć pri stimulisanju moždanih aktivnosti, što je donekle i opravdano. Naime vitamini B štite neurone, odnsono moždane ćelije, razlaganjom homocisteina, koji je toksičan za ćelije centralnog nervnog sistema. Pored toga vitamini B su uključeni u izradu crvenih krvnih zrnaca, odnosno eritrocita koji nose kiseonik. Kako mozak funkcioniše najbolje ukoliko je dovoljno snabdeven kiseonikom i hranljivim materijama iz krvi, vitamin B12 i folna kiselina, odnosno vitamin B-9, koji učestvuju u proizvodnji crvenih krvnih zrnaca vam mogu i te kako pomoći u poboljšavanju mentalne bistrine. Najbolji izvori vitamina B su naravno iz hrane, pa vam pri učenju može pomoći tamno lisnato povrće, mleko i mlečni proizvodi, namirnice od celog zrna, meso i mesne prerađevine, leguminoze…

Ostali  preparati koji se mogu naći na tržištu su sojin lecitin, acetil L-carnitin, L-lizin..No o njima nekom drugom prilikom.

mr. ph. Kristina Bjelica,
autor bloga Rp/

Ovaj tekst je informativnog karaktera i ne zamenjuje mišljenje stručnjaka. Pre upotrebe leka, obavezno pročitajte uputstvo za upotrebu. O indikacijama, merama opreza i neželjenim reakcijama na lek, posavetujte se sa lekarom ili farmaceutom.

TEKSTOVI OBJAVLJENI NA OVOM SAJTU SU AUTORSKO DELO I ZAJEDNICKO VLASNISTVO VLASNIKA GENERACIJARP.WORDPRESS.COM SAJTA I AUTORA TEKSTOVA. DALJA DISTRIBUCIJA TEKSTOVA DOZVOLJENA JE ISKLJUCIVO U NEKOMERCIJALNE SVRHE I UZ JASNO CITIRANJE IZVORA I AUTORA PORUKE, KAO I INTERNET ADRESE NA KOJOJ SE ORIGINAL NALAZI. ZA SVE OSTALE VIDOVE DISTRIBUCIJE, OBAVEZNI STE DA PRETHODNO ZATRAZITE ODOBRENJE OD VLASNIKA GENERACIJARP.WORDPRESS.COM SAJTA ILI AUTORA TEKSTA.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s