Pravilna nadoknada tečnosti

Leto sa sobom nosi mnogo više mogućnosti za provođenje vremena na otvorenom, ali i zahteva posebnu pažnju kada je nadokanada tečnosi u pitanju. Kada su napolju temperature tropske kao ovih dana, vaše se telo se svim snagama trudi da vam pomogne da se rashladite, pa je između ostalog zato i znojenje ekstremnije nego inače. Slično se dešava i kada naše telo izlažemo većem fizičkom naporu kao što su npr teški fizički poslovi ili treninzi visokog inteziteta.

Svima nam je već poznato da bi zdrava odrasla osoba tokom letnjeg perioda trebala da unesete između 2,5 i 3 litre tečnosti na dan. Pri tome 20-30% te količine je obično voda koju unesemo putem hrane, odnosno voća i povrća, a 70-80% je ona količina koju unesemo putem različitih vrsta tečnosti koje nužno ne moraju biti samo i isključivo čista voda. Međutim pored količine, vrlo je bitna i raspodela unosa tečnosti tokom dana, a naručito tokom fizičkih aktivnosti visokog inteziteta. Veoma je važno da budete pre, tokom i nakon završene neke fizičke aktivnosti dobro hidrirani. Naime trebalo bi dva sata pre svakog potencijalnog povećanog gubitka tečnosti odnosno pre svakog treninga ili teškog fizičkog posla popiti po dve čaše vode. Time omogućavate organizmu dobru hidrataciju pre potencijalnog povećanog gubitka tečnosti. Tokom fizičke aktivnosti bi trebalo da unosite od 150 do 250 ml tečnosti na svakih 15 do 20 minuta, a nakon završetka fizičke aktivnosti počastite se sa 1 litar vode na svaki izgubljen kilogram telesne težine tokom fizičke aktivnosti. Imajte na umu da potpuna rehidracija treba da nastane u sledećih 12 sati sa uzimanjem tečnosti do potpune nadoknade.

Pravilna nadoknada tečnosti.jpg

Kao što možete primetiti u prethodnom pasusu namerno sam pisala da se unosi tečnost, bez preciziranja koja je u pitanju. Pitanje izbora tečnosti zahteva posebnu pažnju, pa ću se potruditi u narednim redovima da ga zadovoljim. Dakle za većinu aktivnosti u trajanju ispod 60 minuta kako na otvorenom, tako i u zatvorenom prostoru poslužiće vam obična voda. Međutim ako vaša aktivnost traje više od jednog sata poželjnije je da u borbu protiv dehidratacije krenete sa vodom razređenim prirodnim voćnim sokom ili nekim od napitaka za rehidrataciju koje možete naći u apotekama ili prodavnicama suplemenata. Vodite računa da mnogi komercijalni napici, voćni sokovi, sadrže velike količine prostih šećera, saharoze, glukoze ili fruktoze, obično iznad 10%. Ovi šećeri su osmodsko aktivni, što znači da privlače vodu i ne dozvoljavaju njenu apsorpciju u crevima. Zato neka vaš izbor budu razređeni prirodni voćni sokovi ili neki od napitaka za rehidrataciju. Pomenuti napici obezbeđuju vam kako nadoknadu ugljenih hidrata za potrebnu energiju, tako i nadoknadu dragocenih elektrolita (natrijuma, kalijuma, kalcijuma i magnezijuma) koje gubite putem znoja.

Kao i kod svakog supelemnta i ovde je vrlo važno da čitate sadržaj sa etikete kako bi ste utvrdili da li je određeni proizvod namenjen baš vama. Takođe je jednako važno da rastvore za rehidrataciju nikako ne rastvarate u gaziranoj vodi, jer time možete dovesti do uznemiravanja organa za varenje, naručito creva. Većina ovih napitaka zaista je dobro izbalansirana i sadrži relativno malo kalorija tako da ukoliko je uzrok vašeg znojenja borba sa viškom kilograma i dalje u njihovim blagodetima možete da uživate.

Napomenula bih jos i da se na tržištu pored klasičnih rastvora za rehidrataciju mogu naći i neke „sportske vode“ ili „fitness vode“ koje pored ugljenih hidrata i minerala sadrže i vitamine ili neke druge nutrijente. Bitno je da znate da dodati nutrijenti tim vodama imaju ulogu u dopuni ishrani, a ne zameni izgubljenih nutrijenta putem znoja tokom fizičke aktivnosti. Tako da pre nego što padnete na reklame za „super vode“ koje u sebi između ostalog sadrže vitamine, sagorivače masti, kiseonik itd. setite se biologije i sastava znoja.

Pored vode i izgubljenih minerala tokom fizičkih aktivnosti, podjednako je važno i održavanje nivoa šećera u krvi. Zato naročito tokom ovih letnjih meseci je vrlo važno da pored pravilne ishrane povedete računa i o pravilnom unosu tečnosti.

mr. ph. Kristina Kovačević,

autor bloga Generacija Rp/

Ovaj tekst je informativnog karaktera i ne zamenjuje mišljenje stručnjaka. Pre upotrebe leka, obavezno pročitajte uputstvo za upotrebu. O indikacijama, merama opreza i neželjenim reakcijama na lek, posavetujte se sa lekarom ili farmaceutom.

TEKSTOVI OBJAVLJENI NA OVOM SAJTU SU AUTORSKO DELO I ZAJEDNICKO VLASNISTVO VLASNIKA GENERACIJARP.WORDPRESS.COM SAJTA I AUTORA TEKSTOVA. DALJA DISTRIBUCIJA TEKSTOVA DOZVOLJENA JE ISKLJUCIVO U NEKOMERCIJALNE SVRHE I UZ JASNO CITIRANJE IZVORA I AUTORA PORUKE, KAO I INTERNET ADRESE NA KOJOJ SE ORIGINAL NALAZI. ZA SVE OSTALE VIDOVE DISTRIBUCIJE, OBAVEZNI STE DA PRETHODNO ZATRAZITE ODOBRENJE OD VLASNIKA GENERACIJARP.WORDPRESS.COM SAJTA ILI AUTORA TEKSTA.

Једно мишљење на „Pravilna nadoknada tečnosti

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s