Magnezijum citrat ili Magnezijum oksid

Magnezijum je esencijalan za veliki broj osnovnih ćelijskih funkcija, pa su preporuke za unos magnezijuma kod odraslih muškaraca od 400 do 420mg, dok je kod žena nešto manje od 310 do 360 mg magnezijuma na dan. Naravno potrebe organizma za magnezijumom zavise kako od pola, tako i od uzrasta, fiziološkog stanja, zdravstvene kondicije organizma, ali i od iskoristljivosti magnezijuma prisutnog u hrani. Magnezijum je prisutan u hlorofilu zelenih biljaka, te su zeleno povrće i cerealije najvažniji nutritivni izvor ovog minerala. Životinjski izvori hrane imaju obilnije magnezijuma, ali istovremena prisutnost kalcijuma, fosfata i proteina smanjuje iskoristljivost.

Suplementacija ne sme biti zamena za uravnoteženu ishranu. Tako da cilj uvek treba da vam bude da preporučene dnevne doze magnezjuma uzimate iz hrane, ali ako to niste u mogućnosti suplementacija ovim mineralom može biti od pomoći. Tom prilikom vodite računa da je dopuštena gornja granica unosa dodataka magnezijuma za odrasle 350 mg dnevno i da doze iznad ovog nivoa mogu izazvati simptome toksičnosti. Simptomi toksičnosti magnezijuma uključuju nepravilan otkucaj srca, dijareju, mučninu, gubitak apetita, slabost mišića, veoma nizak krvni pritisak, teškoće u disanju i promene mentalnog stanja.

magnezijum 1

Kada je reč o suplementaciji magnezijumom često se postavlja pitanje koji magnezijum uzeti, jer su suplementi magnezijuma dostupni u različitim oblicima, dozama i jedinjenjima uključujući magnezijum oksid, citrat, hlorid sulfat, ali i u kombinaciji sa drugim mineralima i vitaminima.

Prilikom odabira suplementa treba voditi računa da li je reč o monokompontnom preparatu ili ne, kao i da li te dodate supstance podpomažu unos magnezijuma ili mu otežavaju.
Dosadašnja istarživanja su pokazala da vitamini D i B6 povećavaju apsorpciju magnezijuma. Ovo je ujedno i odgovor zašto sve više suplemenata magnezijuma sadrži i B6 vitamin. Naime ako zaista imate problema sa apsorpcijom magnezijuma, može biti da zapravo imate deficit u vitaminu B6. Piridoksin, kako se još zove vitamin B6 je između ostalog zadužen za apsorpciju magnezijuma, a studije su pokazale da se dvostruko veća količina magnezijuma apsorbuje kada se uzima zajedno sa vitaminom B6.
Iako je opšte poznato da minerali imaju antagonistički ili konkurentni efekat kada se radi o apsorpciji magnezijuma, nisu retki multimineralni preparati na našem tržištu. Visoki unos kalcijuma, gvožđa, bakra, cinka i mangana bi potencijalno mogao da smanji biodostupnost magnezijuma. Dakle kada je reč o mineralima uvek je bolje izabrati monokomponentni preparat nego multimineralni komlpeks.

Prilikom odabira doze važno je voditi računa da etikete na pomenutim suplementima najčešće ne nose informaciju o količini elementarnog magnezijuma u ​​proizvodu, već se odnose na miligramažu celog jedinjenja koje sadrži magnezijum. O ovome posebno treba voditi računa, jer nije isto 300 mg magnezijum oksida i 300 mg magnezijum hlorida. U 300 mg magnezijum oksida imate 180 mg magnezijuma, a u 300 mg magnezijum hlorida imate 76,49 magnezijuma. Medjutim ovaj faktor je donekle manje bitan u odnosu na bioiskoristljivost magnezijuma iz različitih jedinjenja.

Naime prilikom odabira suplemanta vrlo je važno znati da među jedinjenima koja sadrže magnezjum postoji značajna razlika u apsopciji. Treba znati i da jedinjenja magnezijuma koja se dobro rastvaraju u vodi će se pre apsorbovati u crevima nego neki manje rastvorljivi oblici. Dosadašnje studije su otkrile da se magnezijum u aspartatnim, citratnim, laktatnim i hloridnim formama bolje apsorbuje i da je više dostupan nego magnezijum oksid i magnezijum sulfat. Kako se kod nas najviše vodi polemika oko odabira između magnezijum oksida i magnezijum citrata naredne redove kroz prizmu raspoloživosti posvećujem baš njima.
∞ Magnezijum oksid sadrži najviše elementarnog magnezijuma u odnosu na ostala magnezijumova jedinjenja (oko 60%), što ga čini dosta popularnim među proizvođačima suplemenata. Međutim, ovaj faktor je od minimalnog značaja kada se razmatra bioiskoristljivost. Naše telo vrlo loše apsorbuje magnezijum iz ovog jedinjenja (približno tri puta manje od magnezijum citrata). Samo oko 4% njegovog elementalnog magnezijuma se apsorbuje, što znači da prilikom uzimanja tablete koja sadrži 300 mg magnezijum oksida vaše telo će apsorbovati svega 7,2 mg magnezijuma.
Sa druge strane magnezijum citrat sadrži svega oko 16% magnezijuma, ali se prilično dobro apsorbuje od strane našeg organizma. Oko 25 do 30% elementalnog magnezijuma se apsorbuje iz ovog jedinjenja. Ukoliko posmatramo kroz prizmu miligramaže to bi značilo da će od 48 mg magnezijuma koliko sadrži 300 mg magnezijum citrata, naše telo apsorbovati 14,4 mg magnezijuma. Dodala bih još da je jedna od prednosti magnezijum citrata i ta da se on može koristiti u prevenciji i terapiji oksalatnog kamena u bubregu.

Kao što možete videti moj današnji fokus je bio na pravilnom odabiru pri uzimanju oralnih preparata. No kako se magnezijum može uzimati i na druge načine složićete se da ovaj tekst zahteva nastavak, ali o tome neki drugi put.

mr. ph. Kristina Bjelica,
autor bloga Generacija Rp/

Ovaj tekst je informativnog karaktera i ne zamenjuje mišljenje stručnjaka. Pre upotrebe leka, obavezno pročitajte uputstvo za upotrebu. O indikacijama, merama opreza i neželjenim reakcijama na lek, posavetujte se sa lekarom ili farmaceutom.

TEKSTOVI OBJAVLJENI NA OVOM SAJTU SU AUTORSKO DELO I ZAJEDNICKO VLASNISTVO VLASNIKA GENERACIJARP.WORDPRESS.COM SAJTA I AUTORA TEKSTOVA. DALJA DISTRIBUCIJA TEKSTOVA DOZVOLJENA JE ISKLJUCIVO U NEKOMERCIJALNE SVRHE I UZ JASNO CITIRANJE IZVORA I AUTORA PORUKE, KAO I INTERNET ADRESE NA KOJOJ SE ORIGINAL NALAZI. ZA SVE OSTALE VIDOVE DISTRIBUCIJE, OBAVEZNI STE DA PRETHODNO ZATRAZITE ODOBRENJE OD VLASNIKA GENERACIJARP.WORDPRESS.COM SAJTA ILI AUTORA TEKSTA.

3 мишљења на „Magnezijum citrat ili Magnezijum oksid

  1. Повратни пинг: Cink kao suplement – Generacija Rp./

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s